Preview

Bulletin of "Turan" University

Advanced search

Multidimensional analysis and features of the defended PhD dissertation in the Republic of Kazakhstan

Abstract

The article describes a multidimensional analysis of statistical data regarding state registration PhD dissertations submitted in the Republic of Kazakhstan. Their quantitative characteristics, specific, sectoral thematic focus and regional structure were analysed. The necessity of solving systemic problems in the training of specialists with the assignment of qualifications and the academic degree of Doctor of Philosophy PhD is substantiated, for example, how to combine the preparation of doctors of philosophy and doctors on the profile with the development of fundamental and applied science in the country. The article describes the ways of motivating doctoral students and their leaders to generate new knowledge, rather than preparing only one qualification work in the form of a doctoral dissertation. As well as, the article deals with the following questions. What is considered the main result of the process of training? What is needed to do for new knowledge generation and results being the property of the world scientific community? The system of higher and postgraduate education in Kazakhstan has undergone systematic reform over the years of independence. These reforms were determined by the country's dynamic social and economic development, its entry into the global market. Accordingly, there is a need to improve the competitiveness of its human capital. For more than twenty years, new conceptual approaches («lifelong education») were formulated and a cardinal change in the educational model of higher education was promoted.

About the Authors

A. T. Uskelenova
Eurasian National University named after L.N. Gumilyov.
Kazakhstan


A. E. Nauryzbekova
Taraz State University named after M.Kh.Dulati.
Kazakhstan


References

1. Соловьева М.А. Реформирование высшего образования в Казахстане в контексте Болонского процесса // Интеграционные процессы в образовании: проблемы и перспективы: материалы МНПК 27.01.2012 г. - Костанай, 2012. - С. 77-79.

2. Государственный классификатор специальностей высшего и послевузовского образования Республики Казахстан: утв. приказом Комитета по техническому регулированию и метрологии Министерства индустрии и торговли Республики Казахстан 20 марта 2009 г. № 131-од.

3. Ибраев А.Ж., Кульевская Ю.Г., Улезько Г.Г., Жаркова Г.Ф., Кулумбетова С.К. Состояние и тенденции развития научно-технического потенциала в Республике Казахстан (по материалам государственной регистрации НИОКР и защищенных диссертаций в 2013 г.): аналитический доклад. - Алматы: НЦНТИ, 2014. - 62 с.

4. Улезько Г.Г., Кульевская Ю.Г. Результативность научных исследований в Республике Казахстан (по материалам государственной регистрации диссертаций и НИОКР): аналитический обзор. - Алматы: НЦНТИ, 2011. - 138 с.

5. Кенжеханов А.С., Кульевская Ю.Г., Улезько Г.Г., Кулумбетова С.К., Жаркова Г.Ф. Состояние и тенденции развития научно-технического потенциала в Республике Казахстан (по материалам государственной регистрации НИОКР и защищенных диссертаций в 2011 г.): аналитический доклад. - Алматы: НЦНТИ, 2012. - 56 с.

6. Кульевская Ю.Г., Улезько Г.Г., Кулумбетова С.К., Жаркова Г.Ф. Состояние и тенденции развития научно-технического потенциала в Республике Казахстан (по материалам государственной регистрации НИОКР и защищенных диссертаций в 2012 г.): аналитический доклад. - Алматы: НЦНТИ, 2013. - 74 с.


Review

For citations:


Uskelenova A.T., Nauryzbekova A.E. Multidimensional analysis and features of the defended PhD dissertation in the Republic of Kazakhstan. Bulletin of "Turan" University. 2018;(3):233-239. (In Russ.)

Views: 247


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1562-2959 (Print)
ISSN 2959-1236 (Online)